Welcome! Have A nice Day ~_^

Saturday, May 5, 2012

3 soalan 1 penampaq



Amaran keras!



 Entri ini tiada kaitan CD dengan anak-anak murid =.=




maseh gugel  



Bacalah.. Dan Fikirkan.. =)


Pemuda : Anda siapa Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.

Pemuda
: Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Kiyai
: Saya akan cuba sejauh kemampuan saya.

Pemuda
: Saya ada 3 pertanyaan:-

1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud tuhan kepada saya

2.Apakah yang dinamakan takdir

3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan.Sebab merekamemiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba Kiyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.
Pemuda (sambil menahan sakit) :Kenapa anda marah kepada saya?

Kiyai
: Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda
 : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.

Kiyai
: Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda
 : Tentu saja saya merasakan sakit.

Kiyai
: Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?

Pemuda : Ya!

Kiyai
: Tunjukan pada saya wujud sakit itu!

Pemuda
: Saya tidak boleh.

Kiyai
 : Itulah jawaban pertanyaan pertama... kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

Kiyai
: Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda
 : Tidak.

Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima tamparan dari saya hari ini?

Pemuda
 : Tidak.

Kiyai
 : Itulah yang dinamakan takdir.

Kiyai
 : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?

Pemuda
 : Kulit.

Kiyai
 : Terbuat dari apa pipi anda?

Pemuda : Kulit.

Kiyai
 : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : 
Sakit.

Kiyai
 : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan..

Pemuda
 : ...(terdiam...)



*yeah!! huye huye soalan aku semuanya dah siap!! alhamdulillah..






11 Habaq jugak:

EyA edamanhatiku said... [Reply Sini]

ermmm btul juga ya..xpena tfkir plak mcm tu

hazfee said... [Reply Sini]

hehe, bijak. :D

hazfee said... [Reply Sini]

tak semua benda boleh dibuktikan dengan melihat :D

Cha_Haya said... [Reply Sini]

@EyA edamanhatiku : tu la.. baca kisah ni trus terfikir sendiri.. =)

Cha_Haya said... [Reply Sini]

@hazfee : betul3.. bijak kn dia jawab soalan pemuda tu.. ^^

|shuhadaothman|TM said... [Reply Sini]

entry yg dpt membuka mata org yg bca. Nice CD ;)

caliph shuriken said... [Reply Sini]

amik hang kena satu penampaq.. siap eja dgn huruf q lagi, hukk...

*dh pnah baca sesi soal jawab ni dulu.. nice sharing ^^

Cha_Haya said... [Reply Sini]

@|shuhadaothman|TM : heeee tenkiu ^^

@caliph shuriken : he3.. bru rsa pueh sikit guna q.. kita oqg utaqa.. ^^!

yup.. kisah ni mmg dh lma dh pun.. just sharing.. ;D

Tinta Lana said... [Reply Sini]

Salam cha..good sharing.. :) pernah baca juga, tpi versi lain.. mesej yg disampaikan ttp sama..iaitu Allah ada.

Memang gitu, manusia kalau boleh nak bukti, mesti yg ada didepan mata, mesti nak yg boleh dipegang, dirasa.

Sebab tu kita hambaNya digalakkan menilai selalu apa yg ada disekeliling kita.. sebab memg bnyk bukti kewujudanNYA.

happy eim said... [Reply Sini]

kalau kita percaya kt Allah, Dia akan tolong kita b'depan dgn soklan2 dr org yg nk rosakkan agama kita...^^

Cik Kay Jue said... [Reply Sini]

wow... nice.. kreatif dan bijak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...