Welcome! Have A nice Day ~_^

Tuesday, December 6, 2011

Susah, Senang Ingat Allah SWT

Assalamualaikum semua http://www.emocutez.com


Nabi S.A.W bersabda menjelaskan bahawa amalan yang terbaik sekali ialah orang yang mati keadaan lidahnya masih basah dengan menyebut nama Allah S.W.T.

Ertinya, zikrullah semasa hayatnya hingga berada di ambang ajalnya. Janganlah hanya semasa atau selepas solat berwirid ikrullah dengan rancak, tetapi aktiviti kehidupan selepas itu tiada bezanya antara halal dan haram.

Orang berikrullah waktu senang atau susah, waktu sihat atau sakit, hampir ajal pun lidah basah menyebut nama Allah S.W.T. Siapa yang mampu beramal begitu, bererti beramal dengan amalan yang paling afdal.  

Insan diambang maut tidak mudah menyebut nama Allah S.W.T kacuali membiasakan zikrullah ketika dirinya masih sihat. ketika itu, meskipun disaat sakaratul maut, detik yang paling kritikal, Insyaallah lidah akan terus bergerak menyebut nama Allah dengan taufikNya.

Meskipun Islam anjur agar ditalkin kepada orang yang sedang menghampiri ajalnya dengan menyebut kalimah "Lailaha illaallah" ketika yang genting itu tidak mudah bagi orang yang menghampiri ajal itu untuk turut, walaupun dibimbing kecuali dengan rahmat Allah S.W.T.

Orang yang sihat segar pun jika enggan mengikut seruan nabi dan nasihat ulama, belum pasti boleh menuruti walau dibimbing. Inikan pula orang yang berada di pingggir ajalnya, kecuali bagi mereka yang melazimkan berbuat demikian.



  http://www.emocutez.com selalunya bila sakit baru nak ingat Allah.. ye dak???


* sama-samalah muhasabahkan diri kita http://www.emocutez.com






okeh rojer n out!! bye2 ^_^









2 Habaq jugak:

Shyrazrul said... [Reply Sini]

hurm, kebenaran yang takleh tolak2, ^_^ sama2 muhasabah diri =)

Nur Nainis said... [Reply Sini]

:) Muhasabah diri..like this post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...