Welcome! Have A nice Day ~_^

Sunday, April 22, 2012

AHAD=SUNDAY



Assalamualaikum


22 april 2012. Hari ni hari ahad kan?  Cepat pi cek kalendar!

Dah? Ok…

iye....  CD tau...  hari ni hari bumi kan?...
( tu pun lepas bace entri jagung -.-)

 tapi sekarang  CD bukan nak cerita tentang hari bumi k...

CD nak cerita tentang hari AHAD



Pernah terfikir apa rahsia disebalik hari Ahad?
Ada apa dengan hari Ahad?
Apa istimewanya hari Ahad?


Sebab cuti???  Yeay!!


TIDAK.. bukan yang itu nak dibincang kan…

ini yang CD nak kongsikan.


Hari Ahad adalah hari menanam dan membangun.

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik, dia mengatakan “Rasulullah Shallallaahu alaihi wa sallam ditanya kan tentang hari Ahad.

 Maka Beliau menjawab, ‘Hari Ahad adalah hari menanam dan membangun!’

Para sahabat bertanya, “Apa sebab demikian ya Rasulullah?”

Rasulullah menjawab, “ Kerana hari itulah Allah mulai mencipta dunia dan memakmurkannya”

Sebahagian Ulama mengatakan bahawa pencipta Yang Maha Kuasa telah menciptakan TUJUH macam benda, antara makhluk-makhluk  dan setiap satu antaranya, dipecah  lagi menjadi tujuh.

Ada pun penciptaan tujuh macam benda itu adalah;

 1- Tempat jalan bintang-bintang,(falak)
2 - Bintang-bintang yang bergerak,
3 - Neraka yang bertingkat,
 4 - Bumi yang berlapis,
5 - Lautan yang luas,
 6 - Anggota tubuh manusia,
7 - Hari-hari dalam seminggu.

Semua 7 perkara ni diciptakan oleh Pencipta Yang Maha Kuasa pada hari AHAD.

Jadi hari Ahad ni adalah hari yang baik untuk bertanam dan membuat binaan.  ^^



sumber gugel. : unic kn pen ni? 
sori gambar tak ada kena mengena -.-


sebelum ni CD dah pernah post entri tentang hari Jumaat kan? belum baca? tekan SINI =)




*Pernah tahu tak 7 perkara tu dicipta pada hari AHAD?  Kalau tak pernah tau, Alhamdulillah, sekarang dah tau kan? He3..



sumber : Buku 7 Rahsia Langit & Bumi; terjemahan oleh Abuya Muhammad Thoriq Akhyar Almedani.



okeh rojer n out! bye2 ^_^



19 Habaq jugak:

Sis AI said... [Reply Sini]

Ilmu bru utk sy! And ilmu tmbahan sis, hari Ahad adalah hari yg baik utk mmulakan sesuatu! Hehe!

Cha_Haya said... [Reply Sini]

sis Al : he3.. thanks utk ilmu tambahan tu! sharing is caring.. ;D

Harun Ar said... [Reply Sini]

Hari Ahad mengandung makna yang baik ya.....
Terima kasih infonya...

EZAD AMIR said... [Reply Sini]

mohon share di facebook =D
nanti sy kredit kan =)

Cha_Haya said... [Reply Sini]

Harun Ar : ya.. sama2 =)

EZAD AMIR : eh silakan.. bole ja.. =)

NAL said... [Reply Sini]

tq untuk info..dapat la menambah sedikit ilmu..

Cha_Haya said... [Reply Sini]

Nal : ok.. sama2.. =)

aReLaN said... [Reply Sini]

hohoho...baru kutahu.terima kasih.

aReLaN said... [Reply Sini]

hohoho...baru kutahu.terima kasih.

Cha_Haya said... [Reply Sini]

Lan : sesama.. he3.. kita pun bru tau lps bca bku tu.. ^^

hazfee said... [Reply Sini]

terima kasih. baru tau ni :)

Cha_Haya said... [Reply Sini]

hazfee : sama2... yg pasal kaul tu pun bru tau tdi.. =)

happy eim said... [Reply Sini]

so maknanya..hari Ahad xleh nk bsenang lenang,,,^^

zulhilmi tempoyak said... [Reply Sini]

thanks 4 d info. ingatkn ahad ni hari rehat dan tido seta bershopping je.. ;p

Cha_Haya said... [Reply Sini]

happy eim : ya betui tu! slalunya hari ahad la time utk rilek kn? he3..

Zulhilmi tempoyak : he3.. welcome.. ;D

syafiqakarim said... [Reply Sini]

tahu dah :)
thank share

Cik FaRiZaM said... [Reply Sini]

ilmu baru juga utk sy. tq for sharing. ahad hari membangun n menanam...

:D

Cha_Haya said... [Reply Sini]

syafiqakarim : welcome.. =)

Cik Farizam: he3... ok.. sama2.. sharing is caring.. =)

si kiut lavender said... [Reply Sini]

wah...ilmu baru

tq sudi kongsi..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...