Welcome! Have A nice Day ~_^

Friday, April 20, 2012

Hari Silaturrahim Dan Pernikahan

Assalamualaikum,

ada yang nak kawen? nah baca la... ^^


Telah diriwayatkan oleh Anas bin Malik rodliyallaahu anhu :

Dia berkata, "Rasulullah Shallallaahu alaihi wa sallam ditanya tentang hari jumaat. Maka beliau menjawab, 'Hari Jumaat adalah hari Silaturrahim dan Pernikahan'.

Para penanya itu menanyakan kembali, 'Apa sebab demikian Ya Rasulullah?'

Jawabnya, ' Kerana para anbiya' alaihimushsholaatu wassalaam dahulu melakukan pernikahan pada hari itu'

Berkata sebahagian ulama, telah terjadi tujuh pernikahan antara para anbiya' dan antara para aulia' pada hari Jumaat iaitu :


1 - Pernikahan antara Adam dan Hawa alaihissalam.


2 - Pernikahan antara Yusuf dan Zulaikha alaihissalam.


3 - Pernikahan antara Musa dan Shafwaro alaihissalam.


4 - Pernikahan antara Sulaiman dan Balqis alaihissalam.


5 - Pernikahan antara Muhammad Shallallaahu alaihi wa sallam dan Siti Khodijah alaihissalaam.


6 - Pernikahan antara Muhammad Shallallaahu alaihi wa sallam dan Siti Aisyah radhiallahu 'anha.


7 - Pernikahan antara Sayyidina Ali bin Abi Tholib radhiallahu 'anhu dan Fatimah radhiallahu 'anha.


Jadi sesiapa yang nak mendirikan rumah tangga, eloklah kiranya dilakukan pada hari Jumaat. =)

sumber daripada :




CD sedang baca buku 7 Rahsia Langit & Bumi ni. Best.

Buku ni membawa kita menyelami 7 rahsia pada setiap 7 hari dalam seminggu. dimana setiap hari itu, punyai ceritanya tersendiri bersumberkan Al-Quran dan Hadis.

seperti yang CD dah kongsikan diatas,  Rahsia Hari Jumaat. kalau nak tahu ceritanya dengan lebih lanjut mengenai rahsia setiap 7 hari dalam seminggu, boleh la pakat-pakat pi beli buku ni. RM 15.00 ja.. =) 

Dah tak lama nak cuti sekolah ni.. Ada siapa-siapa  dalam perancangan nak kawen tak?? jangan lupa  jemput CD ek! >.<



*taip entri ni sambil teringat kejadian semalam. =.= LINK 



okeh rojer n out! bye2 ^_^

12 Habaq jugak:

Si Jagung said... [Reply Sini]

ekk??..bukan CD ka yg na kawen??..dah ada org merisik aritu kan..ha ha ha ha...(^_^)V..

Cha_Haya said... [Reply Sini]

si jagung : haha jahat! ;P jagung kot yg dh xlama lgi ni.. nti jgn lupa jemput tau! ^___^

Si Jagung said... [Reply Sini]

ok..tggu kad ye..haha

Si Jagung said... [Reply Sini]
This comment has been removed by the author.
Sis AI said... [Reply Sini]

Lama lagi la sis alamatnya nk jmput nikah ni, wakaka! Further study lg leerr.. Tp Alhamdulillah, info yg sgt baik! InsyaAllah akn sy ingt smpai la nk plan nikah nnti, hehe!

Cha_Haya said... [Reply Sini]

@Si Jagung ok.. tnggu! (^_^)v

Cha_Haya said... [Reply Sini]

@Sis AI sama la.. lmbt lgi.. insyaallah lgi 4 thun.. he3.. same2 tggu.. ;P

si kiut lavender said... [Reply Sini]

err...


lagi sedekad kowt nak kaen..kikikiki

zizie said... [Reply Sini]

kahwin??? hehehe (gelak gatal)

Cha_Haya said... [Reply Sini]

SKL : sedekad?? wuuwwuuuwuuu !!! ;P

zizie : hehehe.. jgn gatal2 nti xlarat nk garu.. =P

NAL said... [Reply Sini]

lambat lagi la..hihi

Cha_Haya said... [Reply Sini]

Nal : eh sama la lmbt lgi jgk! heeeee ><

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...