Welcome! Have A nice Day ~_^

Thursday, November 10, 2011

Fikiran kena "culik"???

Assalamualaikum, salam sejahtera..


siapa kat sini yang "fikiran" die pernah kene culik?? sape pernah, kenyit mata cepat ~_^
eh fikiran boleh kene culik ke??? jawapannye yes boleh! hehe xde la.. gurau je...


Fikiran bukan macam manusia kan? manusia boleh la diculik, tapi fikiran tidak boleh diculik. Yang bolehnya, fikiran itu hilang. Ala.. yang kita duk panggil 'hilang fikiran', 'fikiran buntu', 'kusut fikiran','lupa', 'sewel', 'nyanyuk' dan sebagainya.


Ini menunjukkan permasalahan yang berkaitan fikiran adalah masalah lazim yang dihadapi oleh manusia, dalam berbagai-bagai peringkat umur ya tuan-tuan dan puan-puan sekalian.. cewahh.. hehe..


Kita perlu ingat bukan sahaja kita orang biasa yang lupa. Hatta di kalangan kita yang menghafaz Al-quran, dan hadis2 nabi dan Rasul2 Allah pun ada yang lupa.


CD ada ingat satu firman Allah dalam Al-Quran, mengenai kisah Nabi Musa a.s dengan pembantunya, (mafhumnya): "maka apabila mereka berdua (Musa dan pembantunya) sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mreka, lalu ikan itu menggelungsur menempuh jalannya di laut,yang merupakan lorong di bawah tanah"

(sori, CD tak ingat surah dan ayat keberapa.) jadi maksudnya Nabi Musa juga terlupa atau terhilang daripada ingatannya akan perkara tersebut.


lepas tu, Nabi Muhammad S.A.W sendiri pernah bersabda yang bermaksud: "manusia tidak sunyi daripada melakukan kesalahan dan lupa"


Jadi itulah sifat manusia, ia ada fikiran, ada ingatan tapi kadang2 kita lupa kan??. (sape kate dia tak pernah lupa tu bohong sangat lah^^') Dan lupa ni ada banyak peringkat tau, ada lupa biasa, lupa  yang Agak serius, lupa yang Sangat serius.. haaa.... macam2 kan?


Tapi selalunya kita terlupa kecil-kecilan je la..   lupa maklumat2 yang mudah, lupa pesanan orang, itu adalah lupa yang biasa. rilek2 jangan takut sangat.. ^^


Tetapi, yang CD tahu, kalau lupa sampai hilang seluruh ingatan, ia adalah penyakit. cepat2 la cari orang yang bertauliah untuk mengubati penyakit tu ek.. --,!


Jadi yang nak diberitahu kat sini sebenarnya, kita hendaklah sentiasa beristighfar ke hadrat Allah S.W.T, banyakan berselawat ke atas nabi, dan mohonlah supaya kita dihindari daripada termasuk dalam golongan2 yang lupa.


khasnya! jangan la sampai kita lupa kepada Allah S.W.T kan?? ish2 nauzubillah....




ok sebenarnya CD duk cari benda alah ni >>>



Ya Allah kat mana la aku letak pendrive aku nih!!!! tadi macam nampak tapi  kat mana??!

Astagfirullah.. tak elok marah2 CD ok rilek cuba ingat balik betui2.. T_T fikiran saya kene culik.. tolong2!...


p/s : ingatlah, kita milik Allah, dan kepada Allah jua kita akan kembali.




okeh rojer n out!! bye2 ^_^

4 Habaq jugak:

fiza nurani said... [Reply Sini]

marah adalah raja kepada syaitan .. hindarilah, nauzubillah .. ;D

nurul izzah ibrahim said... [Reply Sini]

klu culik pikiran pastu jual mesti kaye kn..haha

Cha_Haya said... [Reply Sini]

Fiza: ye sama2 lah kite hindari..klu nak jd raja skali pon xyah la jadi raja syaitan kan.. bhaye2.. hehe^^

Cha_Haya said... [Reply Sini]

I'Z: yo kita kayo kita kayo!! hehe.. banyak la hang punya kaya..cik I'Z berani ka nak culik?? klu brani bagaimana caranya?? hehe =P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...